sobota 25. února 2012

Recenze: Blood Red Road

Autorka: Moira Young
Knižní série: Dustlands #1

Hodnocení: ★★★★★

Celý svůj život žije Saba v Silverlake, suché pustině pustošené neustálými písečnými bouřemi. Civilizace Ničitelů už je zničená a zanechala po sobě pouze odpad, mezi kterým Saba se svou rodinou žije. To jí nevadí, dokud má u sebe svého milovaného bratra Lugha. Ale když k nim dorazí obrovská bouře, spolu se čtyřmi zahalenými jezdci na koních, Sabin svět se zničí. Lugh je unesen a Saba se vydává na dlouhou cestu, aby ho získala zpátky.
Když se najednou pryč z opuštěného Silverlake ocitá v hrozné realitě, která nezná zákon, tak je Saba bez Lugha, který by ji vedl, ztracená. Nakonec je ta nejpřekvapivější věc ta, kterou o sobě Saba zjistí: je nelítostná bojovnice, neporazitelná přeživší a prohnaná protivnice. A má tu moc sejmout zevnitř zkorumnovanou společnost. Ve společnosti pohledného odvážlivce Jacka a skupinou revolucionářek, které si říkají Svobodní Jestřábi, ba vydává na cestu, která změní směr její vlastní civilizace.

Tuhle knihu jsem si já osobně chtěla přečíst už pěkně dlouhou dobu, už jen díky těm úžasným recenzím na ni, na které jsem před nějakou dobou neustále narážela. Samozřejmě jsem se trochu bála, že se mi kniha nebude líbit tolik, jako ostatním, což se mně stává celkem často, nakonec se ale moje obavy naštěstí ukázaly být úplně zbytečné.

Sabě je osmnáct. Celý svůj život žije v pustině jménem Silverlake, pouze se svým otcem, svým dvojčetem Lughem a mladší sestrou Emmi. Sabě život v Silverlake vyhovuje. Není to to nejideálnější místo na světě, už delší dobu dokonce nepršelo, takže jezero, podle kterého dostala krajina název, vysychá, ale ona je šťastná, dokud je její dvojče Lugh s ní. Poté je ale Lugh unesen čtyřmi muži na koních a Saba je rozhodnutá, že ho najde, ať to stojí, co to stojí.  Na své cestě si prošla několika opravdu hodně těžkými věcmi, ale zůstala silná a za to ji i obdivuji.

Saba mi byla hodně sympatická. Naprosto pro ni mám pochopení, že se snažila Lugha mermomocí najít a zachránit, protože já bych na jejím místě nejspíš udělala to samé a tudíž jsem se do ní dokázala vžít. Saba je hodně silná hrdinka, která dělá vše, co je nutné pro to, aby přežila a získala Lugha zpět. Musím ale uznat, že se mi většina času nelíbilo, jak se chovala ke své sestře Emmi. Kdybych tvrdila, že vůbec nechápu, proč se k ní tak chovala, tak bych lhala, nemůžu ale říct, že by si mě v tomto ohledu nějak získala. Jinak jsem si ji ale opravdu oblíbila.

I ostatní postavy si mě celkem získaly, převážně tedy ten Jack. Občas to byl sice takový menší frajírek, ale kdo by mu to neodpustil, když byl většinu času prostě úžasný. Líbil se mi i jeho vztah se Sabou i to, jak se kočkovali, takové ty love/hate vztahy mám prostě nejradši, tudíž je jasné, že jsem jim rozhodně fandila a přála jim, aby jim to spolu nakonec vyšlo.

Celkově se mi i opravdu moc líbil děj knihy, který Moira opravdu skvěle vymyslela. Také bylo opravdu zajímavé číst, jak se Saba měnila a jak začala o některých věcech, hlavně na konci, uvažovat jinak. Také se mi neuvěřitelně líbilo, že autorka přemýšlela i o tom, že se jazyk časem mění. Hlavně díky tomu jsem se ze začátku bála, že se do knihy nebudu moci tolik vžít, protože mě budou nové výrazy rušit, ale právě naopak. Díky tomu, že i jazyk byl, řekněmě 'dobový', jsem se do příběhu dokazala vžít ještě více.

Celkově asi nedokážu najít věc, která by se mi na knize snad nelíbila. Moira vytvořila opravdu úžasný příběh, od kterého jsem se nedokázala odtrhnout a stačilo mi mrknout a najednou jsem byla na jeho konci. Vůbec jsem netušila, co se tu další chvíli odehraje a jen jsem čekala, co přijde jako další. Já vám knihu můžu jen doporučit, protože se jedná o opravdu úžasné čtení a já osobně se už nemůžu dočkat druhého dílu.