středa 26. června 2013

RC Recenze: Deník úúúplně obyčejného vlkodlaka

Autor: Tim Collins

Počet stran: 224
Překlad: Dušek Zdík, Ph. D.

Jsem Luke Thorpe a je mi patnáct. Ve škole mi jde matika, zato sport je tragédie. No co, to by se dalo přežít. Nejhorší je, že nejsem tak úplně normální... Docela nedávno jsem zjistil, že jsem vlkodlak. Znáte to, dlouhá srst, špičaté zuby a vytí na měsíc – to umí pořádně zkomplikovat život. A když se poblíž objeví úhlavní nepřítel vlkodlaků, je na problém zaděláno.

Luke Thorpe byl vždy vzorným studentem - nejenže nosí domů samé jedničky, taky je to ale jeden z opravdu mála lidí na své škole, který se ještě obtěžuje s nošením školní uniformy. Jednoho dne se pro něj ale naprosto všechno změní, když ho jednoho dne pokouše velký "pes" a Lukův život se otočí o 180 stupňů - v naprosto nehodících se situacích mu vyrostou chlupy a ruce a poté jsou zase pryč, stejně jako ocas. A to není jediné, Lukea dokonce začínají napadávat všelijaké myšlenky a dokonce mu začne chutnat syrové maso a ani ve škole už mu to tolik nejde. Naštěstí ale potká podivného Ryana, který mu vysvětlí, jak se věci vlastně a mají, a co je teď vlastně zač.

Luke mi v mnoha ohledech připomínal Nigela z autorovy série Deník úúúplně obyčejného upíra, na kterou tato kniha navazuje - a upřímně si nejsem jistá, zda je to dobře nebo špatně. Na jednu stranu jsem byla určitě ráda, že je Luke stejné nemehlo a někdo, na koho nebudu mít problém si po Nigelovi zvykat - na tu druhou stranu bych ale možná ocenila trochu odlišnosti, aby to třeba taky bylo něco nového a možná i zajímavějšího (ten fakt, že je Nigel upír a Luke vlkodlak asi odlišnost je, ale co se týče charakteru, tak tam to moc nezasahuje).

I tak mě Luke ale místy dokázal celkem pobavit - číst o jeho zážitcích jakože nového a nic netušícího vlkodlaka mě dokázalo bavit možná i o trošičku víc než Nigelovo vyprávění. Navíc jsme v knize měli možnost potkat i další postavy z minulého Deníku a to se mi líbilo.

Být vlkodlakem není žádná sranda
Deník úúúplně obyčejného vlkodlaka - vytí na měsíc a jiné trapasy rozhodně není nějaká vysoce sotisfikovaná kniha a rozhodně si člověk nebude zrovna lámat hlavu s otázkami typu kdo Lukea vlastně přeměnil nebo jak to všechno dopadne. Na druhou stranu ale kniha dokáže celkem pobavit - neprohýbáte se sice u ní smíchy až z toho naprosto nemůžete - myslím, že víc by si ji rozhodně užívali spíše mladší čtenáři, přece jen je to ale taková ta oddychovka, kterou si člověk vždy rád přečte, když chce nad chvíli pokoj od všelijakých složitostí. Koho by konekonců nebavilo si číst o beznadějném puberťákovi, který se proměňuje na vlkodlaka a myslí si, že asi dostal vzteklinu?

Opět jednou se mi překlad knihy rozhodně líbil - nezdržovaly mě žádné nejasnosti ani gramatické chyby a to je jen dobře.

Už dávno vím, co od těchto knih Tima Collinse očekávat - proto jsem tentokrát nebyla natěšená na to, že bych se snad nad touto knihou dokázala skutečně pořádně zasmát. Na druhou stranu jsem ji ale přijmula jako tu příjemnou oddychovku, která si zaslouží ty průměrné 3 hvězdičky, které určitě neznamenají, že by snad byla špatná - je to jen prostě oddychovka jak má být.