středa 1. května 2013

RC Recenze: Poslední z bohů

Autor: Rick Riordan
Knižní série: Percy Jackson #5

Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 408
Překlad: Dana Chodilová

Česká anotace:
Jmenuji se Percy Jackson… Blíží se mé šestnácté narozeniny. V Táboře polokrevných však nechystáme oslavy, nýbrž výpravu do války. A místo blahopřání jsem si vyslechl dávné temné proroctví, které mi všichni tak dlouho tajili. Bitva, která může znamenat konec světa, začne docela nevinně, když mi přistane na kapotě auta bájný kůň Pegas…



Stručný děj
Asi není nutné říkat, jak moc se Percyho svět za poslední čtyři roky změnil - zjistil, že je polobůh, syn boha Poseidona. Mnohokrát už bojoval za dobro tábora Polokrevných, musel se potýkat se zradami těch, o kterých si myslel, že jsou jeho přátelé, zratil hodně lidí, na kterých mu záleželo. Také ale našel novou rodinu a nové kamarády. A teď musí udělat, co jen je v jeho silách, aby svou novou rodinu ochránil, o což se rozhodně pokusí. Jenže nepřítel je silný a z tajemného proroctví, které před ním bohové tajili, taky není Percy dvakrát optimistický. Podaří se mu porazit Krona, který obývá tělo jeho bývalého přítele a teď zrádce, Luka?

Kolem a kolem
Percy už dávno není ten malý kluk, který poprvé přišel do tábora Polokrevných nic netušící, co se děje. Teď je to puberťák, který musí bojovat za svůj život i za životy všech, na kterých mu záleží. A přitom samozřejmě nezapomíná všude okolo házet svoje vtipné poznámky, díky kterým jsem si ho v prvním případě oblíbila. A potýká se s mnohem horšími situacemi než předtím a snaží se s nimi co nejlépe vypořádat. Stejně jako s tím, že se zdá, že toho k Annabeth začíná cítit víc a víc.

U koho musím říct, že jsem si v téhle knize oblíbila, tak to byla Clarisse. Ne že bych jí někdy nějak opovrhovala - jen to taky nebyla moje zrovna nejoblíbenější postava v této sérií. Musím ale říct, že teď už skutečně dokázala, že se změnila. Stejně jako mě potěšil Nico, který konečně získal celkem významnou roli a já na něho byla náležitě pyšná.

Poslední bitva je zde
Poslední z bohů je rozhodně moji nejoblíbenější knihou v sérií Percyho Jacksona. Rick napsal epické finále s překvapivým vyvrcholením, od kterého jsem nebyla schopná se odtrhnout, dokud jsem za sebou neměla i poslední stránku. Bylo tam vše, co jsem si od takového finále jen mohla představovat - dostatek akce, srdcervoucích momentů, překpení, naprosto skvělých chvilek a vývoje postav. Nemyslím, že mi na téhle knize snad něco vadilo - byla perfektní od začátku až do samotného konce. Opravdu se mi líbilo, jakým způsobem Rick vymyslel konec - tak trochu nám dal i najevo, že ne vše je vždy černé nebo bílé a to se mi zamlouvalo.

Mimo jiné se mi také strašně líbilo dívat se, jak Percyho síla roste. 'Sledovat', jaké nové věci dokáže - a že v této knize opět o trochu pokročil. Bavilo mě i sledovat, jak za ta léta vztah jeho a Annabeth vyvíjel, až dospěl do tohoto bodu, kdy už na ně člověk prostě přímo křičí, aby se políbili.

Překlad
Překlad se mi líbil. Problém jsem měla pouze se slovem 'orodovat' - na jednu stranu vždy uvítám nové slovo do slovníku, na druhou nechápu, proč nemohlo být použité obyčejné 'modlit se'. Jinak se mi překlad opět jednou značně líbil.

Shrnutí a hodnocení
Ani pátému dílu Percyho Jacksona nemůžu dát jinak než 5 hvězdiček, což nám momentálně hezky ladí s pořadím dílu v sérií. Skutečně neexistuje nikdo, komu bych tuhle sérií nedoporučila, protože si myslím, že si ji skutečně dokáže užít každý. A pokud se zaseknete, nebo jste snad momentálně zaseklí, u první (nebo snad výjimečně i druhé) knihy, tak to se sérií nevzdávejte - věřte mi totiž, že další díly rozhodně stojí za to, abyste jí dali ještě jednu šanci. A pro ty, kteří ji ještě nečetli - na co vlastně čekáte?

Ráda bych tímto poděkovala nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Žádné komentáře:

Okomentovat