pátek 23. listopadu 2012

Recenze: Alchymista

Autor: Michael Scott
Knižní série: The Secrets of the Immortal Nicolas Flamel #1

Čteno v: Češtině
Hodnocení: ★★★☆☆

Česká anotace:
Nicolas Flamel žil ve 14. století ve Francii a říká se, že objevil tajemství věčného života. Když zemřel, byla jeho hrobka nalezena údajně prázdná. Možná že nalezl recept na elixír života v knize starodávných kouzel a stále žije. Během let se stal ochráncem a strážcem knihy mága Abraháma, která mu nejen propůjčila dlouhověkost, ale také ho hmotně zabezpečila. S její pomocí je schopen vyrábět zlato z obyčejných kovů nebo drahokamy z obyčejných kamenů. Naneštěstí se kniha může stát v nepravých rukou tou nejmocnější zbraní proti lidstvu a celému světu. Přesně tak ji hodlá použít i Dr. John Dee, který knihu ukradne. Jediní, kteří mohou zabránit katastrofě, jsou dvojčata Josh a Sofie. Nevědí ještě, že o jejich osudu bylo rozhodnuto dlouho předtím, než se narodili. Oba totiž, jak bylo předpovězeno, mají moc rozhodnout závěrečnou bitvu dobra se zlem a zachránit nebo zničit řád světa.



Recenze může obsahovat spoilery.
Josh a Sofie nikdy nebyli ničím zvláštní, alespoň dosud. Jelikož jsou jejich rodiče archeologové a často pracují někde na vykopávkách, tak tráví léto v San Francisku, kde Sofie pracuje v kavárně a Josh v knihkupectví patřícímu Nicku a Perry Flemingovým. Jenže, jak už to tak bývá, se jeden, naprosto normální den, něco příšerně semele a Josh a Sofie zjišťují, že ten milý pár, kerý se naučili mít rádi, jsou vlastně Nikolas a Perenela Flamelovi a oni dva se jaksi zapletli do jejich boje s doktorem Johnem Deem, který touží po vzácném rukopisu, který Nikolas Flamel chrání.

Na tuhle sérií jsem slyšela opravdu pozitivní recenze a proto jsem si o ni jednou požádala na vánoce, kdy byly v katalogu knižního klubu ty knihy dohromady v celkem dobré slevě. Nakonec nemůžu přesně říct, že bych snad byla tolik zklamaná, nějaké nadšení ve mně první díl ale taky zrovna nevyvolal.

Abych začala s Joshem a Sofií, kteří pro mě zároveň byli právě tím asi tak hlavním úrazem knihy - nijak zvlášť si mě prostě nedokázali získat. Místy jsem si prostě jen říkala, jak je možné, že jim něco nedošlo, když to mají přímo před nosem a celkově jsem se do nich nedokázala vžít pořádně na to, aby mě ten jejich příběh snad nějak dostal a abych celou knihu tak jaksi prožívala s nimi.

Nijak zvlášť jsem se nespojila ani s ostatními postavami z knihy jako třeba Nikolasem či Perenelou a při čtení jsem zjistila, že zatímco obvykle v knihách fandím, ať ti dobří své nepřátele porazí, tak v téhle knize mi vlastně bylo úplně jedno, jestli John Dee (který asi jako jediný nebyl zas tak špatnou postavou) ten svůj rukopis dostane nebo ne. Kniha mě prostě nedokázala zatáhnout do děje dost na to, aby mě to tolik zajímalo. Navíc jsem jen koukala, když jsem pak zjistila, že se tohle všechno odehrává asi v rozmezí dvou dnů, což mi taky moc nelezlo na mozek - však víte, občas chvíli trvá, než váš archnepřítel nashromáždí síly a napadne vás a nedělá to padesátkrát po sobě ve dvou dnech, ale tak co.

Dalším úrazem knihy bylo asi trochu dětstší vyprávění - ano, kniha je určená mladším ročníkům, vzhledem k tomu, jak zbožňuju Percyho Jacksona jsem si ale nemyslela, že by to pro mě mohl být problém - ale ono hele. I některé konverzace mi přišly divné - já vím, že nám chtěl autor říct, kolik toho třeba Nikolas udělal, ale aby mu jedna postava v nějakém dialogu všechno z toho povykládala? V tu chvíli mi přišlo na mysl jedině: 'To si to nepamatuje, nebo co?' Ono občas je potřeba ty věci odhalovat postupně, ne to udělat takhle naráz. Já sice zírala, ale spíš nad tím, jak to bylo směšné, než nad činy, která Flamel vykonal a trochu to pro mě tudíž pokazilo se do knihy pořádně dostat už od samotného začátku.

Celkově nemůžu říct, že se jedná o špatnou knihu, to ne. Děj rozhodně nabíral nejrůznější obraty, bylo tam dostatek akce a ne že bych se snad nudila - jen tu bylo prostě hodně věcí, jejichž konečným faktorem nemůžu dát knize víc jak ty tři hvězdičky. Ale další díly si rozhodně přečtu, protože to vypadá, že by se mohla série pořádně rozjet.

Žádné komentáře:

Okomentovat