sobota 13. října 2012

RC Recenze: Temná Akademie - Spoutaní

Autorka: Gabriella Poole
Knižní série: Darke Academy #2

Počet stran: 272
Překlad: Čeněk Matocha

Před začátkem nového semestru se Darkova akademie stěhuje do New Yorku. Cassie už není nováčkem, který jen tápe. Stala se silnou osobností, odhodlanou skrýt svá tajemství. Poté, co byla přijata mezi Vyvolené, se musí vyrovnat se svými neuvěřitelnými schopnostmi. Její láska ji přivádí do nebezpečí a zlovolný duch v jejím nitru získává stále větší moc. Zvládne se Cassie postavit mocným silám a nenávisti? Zachrání své přátele od strašlivého osudu, anebo je zahubí, aby spasila sama sebe? Kdekoli se objeví Darkova akademie, tam je smrt nablízku..

Po hrůzných událostech v Darkově akademií se do ní Cassandra Bellová s počátkem nového semestru opět 'stěhuje' a přestižní akademie se tentokrát nachází v New Yorku. Jenže Cassie má příliš mnoho starostí na to, aby si město pořádně prohlédla - poté, co z ní minulý semestr bez jejího souhlasu udělali Vyvolenou, se jí v hlavě neustále ozývá duch Ester a Cassie ví, že to rozhodně není normální. A navíc se potřebuje krmit a neví, zda to dokáže, aniž by někomu ublížila. Taky je její přátelství s Jakem poněkud napjaté. Po svém boku má sice svou kamarádku Isabellu a úžasného Ranjita, ale ani ti nedokážou zabránit tomu, co Cassie čeká...

Musím říct, že zatímco v prvním díle jsem měla jakžtakž ráda skoro všechny postavy, tak už se mezi nimi v tom druhém vytvořily nějaké ty rozdíly, díky kterým jsem měla danou postavu ráda víc či míň. Taková Cassie je pro mě nejspíš spíše neutrální postava - nijak mě neštve, ale taky nemůžu říct, že bych ji nějak zbožňovala. To Isabella už mi chvíli šla na nervy a co se týče Casiina 'úžasného' Ranjita, tak toho jsem neměla ráda už vůbec. Nedokážu to moc vysvětlit, ale na tom klukovi je prostě něco, co mi nesedí a co mi brání si ho oblíbit.

Myslím, že jedinou postavou, se kterou jsem se dokázala jakžtakž sžít, byl Jake. Je mi jasné, že někomu může připadat otravný spíš on - jak na Cassie neustále dorážel a nebyl schopný přijmout to, že je teď Vyvolená, jenže na druhé straně ho právě tohle dělalo reálným - že prostě nedokázal přijmout, že se jeho kamarádka stala jednou z těch, co mu zabili sestru. A to je podle mě naprosto pochopitelné.

Všechno není tak, jak se zdá
Co ale musím říct je to, že se mi zčásti líbí, že je kniha krátká - je to takové rychlé, odpočinkové počtení - jenže na druhou stranu tu knihu přečtete tak za tři hodiny a po přečtení si uvědomíte, že polovinu z toho se tam moc věcí nedělo. Navíc mi opravdu zrovna nesedí styl autorčina psaní - dialogy mi místy přišly značně podivné a celkově je kniha taková... jednoduchá. Díky čemuž se sice čte dobře, na druhou stranu se ale termínu 'oddychovka' opravdu nevyhne.

Co ale musím autorce uznat je to, že rozhodně dokáže celkem i gradovat to napětí tak, že jsou poslední stránky akcí naopak přecpané, což se mi rozhodně líbí. Taky si dokázala s některými postavami 'pohrát' tak, že třeba netušíte, jak to s nimi vlastně je a jestli jsou to teda záporáci nebo klaďasové a ačkoliv je děj místy trochu předvídatelný, tak si občas přece jen říkate, co to.

Musím říct, že mě změna překladatele překvapila - zase ale nemůžu soudit, zda se styl nějak změnil, vzhledem k tomu, že jsem první díl četla už před delší chvílí, ale ani na tomhle překladu mi rozhodně nic nevadilo a nad ničím jsem se nemusela pozastavovat.

Tenhle díl se mi rozhodně líbil víc jak ten předchozí - přece jen mu ale i tak dávám tři hvězdičky místo čtyř, nad kterými jsem původně uvažovala vlivem hned několika faktorů - stylu psaní, dialogů a délky knihy. Kdybych ale řekla, že se jedná o sérií, kterou bych nikomu nedoporučila, tak bych lhala - jedná se spíše o jednodušší knihy, které bych kdykoliv doporučila jako menší oddychovku, která v sobě přece jen nese nějaké to napětí a akci.