úterý 18. září 2012

RC Recenze: Vidím to, co vrah

Autorka: Jill Hathaway
Knižní série: Děsivé splynutí #1

Počet stran: 272
Překlad: Michaela Škultéty

Středoškolačka Vee je normální dívka, která řeší problémy jako každý teenager. Kromě toho však trpí poruchou spánku, která způsobuje dočasné bezvědomí. Během tohoto stavu se Vee ocitá v těle jiných lidí a vidí jejich očima. Jednoho dne se ocitne v těle vraha, který má na svědomí smrt její nejlepší kamarádky. Tento čin zamaskoval jako sebevraždu. Brzy poté zemře další dívka a Vee se začne strachovat o svou mladší sestru.
Stojí před rozhodnutím, zda pátrání ponechat na policii, nebo se do něj pustit na vlastní pěst. Dokáže vrahovi jeho vinu?

Jill Hathawayová žije v Des Moines Area se svým manželem a dcerkou. Učí angličtinu a dvojí kurzy na komunitní škole Des Moines Area. Kniha Vidím to, co vrah, je jejím debutem.

Vee Bellová trpí poruchou spánku už dlouho. To ale neznamená, že je tak úplně zvyklá na to, že se pokaždé přenese do těla osoby, jejíž věci se právě dotýká. Zvlášť, když je to někdo, koho zrovna nemusí. Bere to ale jako něco, co se jí pořád děje a co musí vždy přetrpět, protože ať už bere jakékoliv prášky, tak si ji spánek nakonec přece jen vezme - jenže potom se převtělí do někoho, kdo zavraždil dívku z její školy a narafičil to jako sebevraždu. A Vee je jediná, která tudíž ví, že se Sophie sama nezabila. Je proto rozhodnutá přijít na to, kdo jí to doopravdy udělal.

Vee mi byla celkově sympatická. Nepřišlo mi, že by se chovala nějak hloupě a v některých věcech jsem ji i dokázala pochopit. Rozhodně jsem jí držela palce, ať Sophiina vraha najde. Stejně tak jsem si oblíbila Veeina kamaráda Rollinse - v knize spolu sice mají i nějaká ta nedorozumnění, rozhodně jsem z toho ale nemohla vinit jenom jeho a rozhodně bylo poznat, že mu na Vee záleží. V pohodě mi přišel i Zane, i když některé jeho scény s Vee byly trochu klišoidní.

Vidět skrz lidi není sranda
Co musím říct je to, že mi kniha ze začátku připadal zvláštní - přece jen tu máme hlavní hrdinku s růžovými vlasy a navíc knihu skoro všichni vychvalovali. A vzhledem k tomu, že mám občas tendenci nemít ráda to, co ostatní zbožňují, jsem ke knize přistupovala opatrně, nakonec ale můžu říct, že se skutečně jedná o dobrou knihu. Líbila se mi zápletka, kterou autorka vymyslela a i když jsem ohledně konečného vyvrcholení alespoň jednu věc tak nějak tušila, tak mě autorka přece jen dokázala překvapit a ujistit mě, že ačkoliv to místy skřípalo, tak se rozhodně jedná o knihu, kterou nemůžu než doporučit. I Veeina schopnost mi rozhodně přišla značně zajímavá a musela jsem uvažovat, jak bych se v její situaci cítila já, kdybych se do lidí převtělovala.

Opět jednou, český překlad se mi líbil. Kniha se mi četla dobře, pozastavit jsem se musela snad jen nad slovem 'lůzr' přejatým z anglického loser. Upřímně jsem nikdy nikoho neslyšela to tak říkat a rozhodně mi to přišlo divné a místo počeštění bych asi použila český název, ale takhle to zase jen vnímám já.
Ačkoliv jsem ke knize na začátku přistupovala s opatrností, tak můžu říct, že si mě nakonec opravdu získala. Nějaké mouchy tam přece jen byly - místy došlo na trochu nudnější pasáže, jinde jsem se musela zasmát nad tím, jaké klišé tam autorka napsala - ale na druhou stranu převažují ty klady - dobrý nápad, sympatická hlavní hrdinka, dobrá zápletka a kniha si držela i takové to tajemno a myslím, že tohle je rozhodně kniha, co zaujme. Celkově dávám knize dobré 4 hvězdičky a rozhodně se těším na pokračování.