pondělí 16. července 2012

Recenze: Sestra

Autorka: Rosamund Lupton

Psychologický román okořeněný prvky detektivky a thrilleru zkoumá mezilidské vztahy, sílu lidského ducha a ohledává hranice, jež jsme ochotni překročit na cestě za svým cílem. Beatrice se dovídá strašnou zprávu, že její mladší sestra Tess se pohřešuje. Přilétá do Londýna jen proto, aby se dozvěděla, že ji nalezli mrtvou – a prý je to sebevražda. S tím se Bee odmítá smířit a zatímco v duchu rozmlouvá s milovanou Tess, pouští se do pátrání po jejím vrahovi.

Beatrice a Tess byly jedna od druhé vždy hodně odlišné. To jim ale nebránilo, aby si k sobě vytvořily pouto a měly jedna druhou rády a dobře se znaly. Proto je jasné, že když je Tess nahlášená jako pohřešovaná, tak Beatrice okamžitě opustí Ameriku a vydá se do rodné Anglie. Snaží se sestru najít, Tess je potom ale nalezena mrtvá. A její smrt policie označí jako sebevraždu. Jenže Beatrice zná Tess příliš dobře na to, aby si myslela, že by někdy něco takového udělala. A tak se pouští do pátrání po vrahovi její sestry.

Na tuhle knihu jsem poprvé narazila v katalogu knižního klubu a musím říct, že mě okamžitě zaujala a já si ji proto pořídila. A ačkoliv jsem přece jen čekala o trošku víc, tak mě i tak kniha nijak nezklamala.

Musím říct, že jsem si Beatrice opravdu oblíbila. Nejdřív to byla žena, která měla svůj život pečlivě zařízený a řídila se všemi pravidly. V průběhu knihy se ale díky smrti své sestry opravdu změní, ta událost ji dožene až na okraj, což se mi opravdu líbilo, autorka napsala 'Bee' skutečně dobře a já jsem rozhodně chápala, proč dělá takové věci, co dělá, ačkoliv v tom samotná Bee měla občas zmatek. Rozhodně se do ní člověk dokázal vcítit, což je vždy dobře. I ostatní postavy byly dobře napsané a člověk si u některých nemohl být úplně jistý, co se jim honí hlavou.

Kniha je napsaná jako Beein dopis Tess, což musím říct, že bylo opravdu zajímavé a taky to příběhu celkem dodalo. Člověk z toho místy i mohl cítit to, co Bee k Tess cítila. Zase mi ale na knize vadilo to, že jsem měla trochu problém se dostat do různých časů - autorka to udělala dobře, přítomnost psala přítomným časem a minulost samozřejmě tím minulým, těch přechodů tam ale bylo opravdu hodně, protože Bee vyprávěla Tess jak minulost, tak současnost, což bylo vše sice oddělené, ale značně zamíchané dohromady a já jsem se v tom tak trochu ztrácela a pak jsem se divila, co tam ta daná osoba dělá a proč je Bee tam, kde je a podobné. Obvykle nemám s časy vůbec problém, tohle popletlo ale i mě.

Dále musím říct i to, že se jedná o opravdu dobrou knihu, výborný thriller, tak mě první polovina orpavdu moc nebavila - na vině bylo to, že se tam toho moc nedělo, hlavně ale ty časy, které mě tam mátly. Nebyla jsem si díky tomu schopná si tu knihu opravdu užít. Zase ale musím autorce rozhodně pochválit napětí, které v příběhu postupně gradovalo a také nečekané vyvrcholení na konci, které mě opravdu zaskočilo a rozhodně jsem takový průběh nečekala. Kdo byl skutečným vrahem mi sice došlo už o trochu dřív, přece ale to příběhu neubralo.

Celkvoě můžu říct, že se jedná o opravdu dobrou knihu. Ano, v první polovině jsem opravdu uvažovala, že víc než tři hvězdičky si ode mě asi nevyslouží, nakonec mě ale Rosamund opravdu příjemně překvapila a přesvědčila mě, že jí spíš nemůžu dát méně než čtyři hvězdičky. Nakonec to mělo ten spád i nějakou tu akci a převážně to napětí díky kterému jsem někdy od třičtvrtiny knihu už nedokázala odložit, dokud jsem ji celou nedočetla.