RC Recenze: Zloděj blesku

Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu.
Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr.
Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia.
Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi?
Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!

Trochu o autorovi
Série Percyho Jacksona je ta první, kterou americký spisovatel Rick Riordan napsal pro děti. Kromě téhle série následně napsal i Kroniku Cartera Kanea a volné pohračování jménem Bohové Olympu a jeho série se umístily na prvním místě v žebříčku nejprodávanějších knih deníku New York Times a dokonce byl v Children's Choice Book Award zvolen Autorem roku. Rick žije v San Antoniu v Texasu se svou manželkou a dvěma syny.

Percy Jackson byl celkem normální dítě. Alespoň teda tak, jak normální může být kluk s dyslexií a hyperaktivní poruchou pozornosti. Jenže potom se všechno pokazí, když na Percyho zaútočí Lítice a on je nucen se vydat do Tábora polokrevných, na místo, které obývají děti různých řeckých bohů. Jeho máma potom ale zmizí a Percy následně zjišťuje, že je také potomkem jednoho z bohů. Není snad nutno dodávat, že se jeho celý život obrátí vzhůru nohama. Jenže potom zjistí, že byl ukraden Diúv mistrovský blesk a je to právě Percy, o kom si Zeus myslí, že mu jej ukradl. Ten se tudíž se svými přáteli Annabeth a Groverem vydává na cestu do podsvětí, aby prokázal svou nevinu a snad i zachránil svou mámu.

Musím říct, že jsem si Percyho opravdu oblíbila. Rozhodně jsem se nad jeho hláškami hodněkrát opravdu zasmála. Rick ho opravdu dokázal napsat jako dvanáctiletého chlapce, kterým Percy byl a člověk o jeho věku opravdu ani na chvíli nepochyboval a nemusel kroutit hlavou nad tím, že se snad chová dospěleji, než by měl, za což rozhodně dávám plus. Stejně tak jsem si oblíbila i Annabeth a Grovera, kteří taky byli Percymu dobrými společníky a kamarády a rozhodně ho neopustili, ani když šlo do tuhého.

S Percym jsem se poprvé setkala v podobě stejnomenného filmu. Musím rozhodně říct, že jsem ráda, že jsem nejdřív viděla film a potom teprve četla knihu. V opačném případě bych si o něm nemyslela asi nic hezkého, takhle můžu alespoň říct, že mě nalákal dostatečně na to, abych měla tu chuť si Rickovu sérií přečíst, což je opravdu to jediné dobré, co podle mě ten film přinesl. Celkově má jinak člověk pocit, jak kdyby se mezi knihou a filmem jednalo o dvě úplně rozdílné věci.

S bohy si není radno zahrávat
Ačkoliv jsem v předchozím odstavci pochválila to, že se Percy opravdu chová jako hoden svého věku, tak musím říct, že to bylo možná i takové mínus pro tu knihu. Ano, četla se dobře, byla tam nějaká ta akce, rozhodně se člověk nenudil a já ani nebyla schopná určit, co se bude dít dál, ale byla napsaná hodně jednoduše, takovým tím dětským jazykem, přece jen je to kniha spíše pro děti.

I tak ale rozhodně musím Rickovi pochválit ten svět, který stvořil. Mytologií jsem měla vždy ráda a taky proto se mi hodně líbí, že se prostřednictvím těch knih o ní člověk taky ještě něco navíc naučí, protože Rick si, co se týče mýtů, opravdu nevymýšlí a mytologií nám opravdu 'servíruje' takovou, jaká je, což bohužel o některých knihách a mytologickou tématikou nejsem schopná říct.

První díl Percyho už jsem kdysi četla, ale pouze v angličtině a rozhodně musím překlad pochválit, protože je napsán stejně 'dětským' jazykem jako originál a myslím, že byl opravdu vystihnut. Rozhodně se mi kniha četla dobře a nemusela jsem se nad ničím pozastavovat.

Tohle je rozhodně kniha, při které se člověk nenudí. Sice má svoje mouchy, přece jen se jedná o dobrý začátek do jistě napínavé série. Už jen tenhle díl byl rozhodně akční a taky napínavý. Prozatím dávám Rickovy takové ty lepší 3 hvězdičky už jen z toho důvodu, že si zbytek nechám na pokračování.